anderhalf jaar zomer

Eindeloos

Ons laatste reisverslag! We hebben zoveel genoten, ontdekt, ontmoet en onze laatste ontmoeting was eentje om nooit te vergeten. Overmorgen vliegen we huiswaarts.

Twee dagen de jungle in, op zoek naar de incredible redheads; de Orang Oetangs. We vonden ze en hoe! Op een open plek in de jungle hangt plots een wilde Orang Oetang voor ons, een mannetje die rustig aan het wachten is tot er een leuk vrouwtje voorbij komt slingeren. Met een volgegeten dikke buik kijkt hij naar ons en wij naar hem, fantastisch! Sumatra en Kalimantan zijn de enige gebieden op aarde waar deze dieren dieren nog in het wild voorkomen. Er wordt hard gevochten voor hun bestaan. Het schrikbarend om te zien dat de grenzen van het Leuser National Park worden begrensd door palmolie plantages waar de regering veel geld mee verdiend. Moeilijke discussie hoor, bio-diesel, aardolie of electriciteit.... Het duurzaamheidsvraagstuk heeft ons in ieder geval flink bezig gehouden tijdens deze reis.

Een eind verderop zien we Mina met haar kind en we moeten snel doorlopen. Mina heeft een beruchte reputatie, elke gids in Bukit Lawang (en dat zijn er nogal wat) is een keer door haar gegrepen. Ze laten ons de littekens zien. Toch alom geliefd want ze is een supermoeder en dat agressieve komt door haar verleden en omdat mensen haar eten geven en dat verwacht ze nu altijd te krijgen. We mogen ook nog meemaken een Orang-moeder en haar kind samen te zien spelen in het nest dat ze zojuist heeft gemaakt voor de nacht. Ongelooflijk hoe een Orang Oetang kind op een mensenkind lijkt, of eigenlijk andersom; dit zijn onze voorouders! Een betere manier om onze reis af te sluiten is er niet! Ons geluk kan niet op als Jackie, ook een vrouwtjes Orang met baby geheel tegen 'de regels' in bij onze groep komt en vlak langs mij heen loopt om vervolgens Bouke een tijdlang als oude vrienden, hand op zijn schouder, vast te houden. Wat een dag, weer eentje om nooit te vergeten.

Dit halve jaar zit boordevol om nooit te vergeten. Einde-loos!

Bedankt voor al jullie leuke/lieve reacties en tot in Nederland ! (Is het al zomer?)

marloes

jeetje wat een fantastisch verhaal weer! En nu...bijna weer naar huis. Een half jaar vol ervaringen, fantastisch!

-x

Sophie

Lieve Leo en Bouke,

genoten van jullie verhalen en foto's! wat een superafsluiting van jullie reis. Ben heel benieuwd en zal hopelijk de details horen in augustus,

veel liefs,

Sophie

Ellen en Berny

Hoi Leonie en Bouke,

Wat een geweldig verhaal weer. We hebben enorm van jullie verhalen genoten! In Nederland begint het weer te verbeteren, warmer en meer zon, dus lekker op terasjes zitten straks! Een goede thuiskomst alvast!

Groetjes Ellen en Berny

mama

Hallo Leonie en Bouke,

Wat een leuk verhaal, om jullie droomreis mee af te sluiten!
We zien jullie morgen en popelen om jullie belevenissen te horen.
Dikke kus,
Papa en mama.

Marieke

Woooow hee, wat een geweldig afscheid!
Terwijl ik dit schrijf zijn jullie dus alweer veilig thuis!
Kijk maar hoe heerlijk zomers het is, perfect weer om lekker op terrasjes over jullie belevenissen te vertellen, have fun met de napret!;)
Liefs en hopelijk tot snel, Marieke