anderhalf jaar zomer

Hati Hati mister !

We maken ons rondje Maleisie af door van Cherating via Kuala Lumpur naar Melaka te reizen. Melaka is een klein stadje waar de Nederlanders van de 17e tot de 19e eeuw hun sporen hebben achtergelaten. Stadhuys, een molen en een waterrad, hier geen kaaskoppen, maar Indonesische toeristen, Japanners en Chinezen die rondcrossen op gekleurde riksja's. In een barretje raken we in gesprek met een groep locals: een kleurrijke mix van Indiers, Chinezen, Maleisiers en een paar gepensioneerde vrije vogels. Op hun aanraken gaan we bij een indisch/Pakistaans restaurant eten. Ze hebben de lekkerste Chicken Tandoor, beter dan in India zelf! Als we iedere avond zo zouden eten kom ik (Bouke) zelfs dik terug.

In Melaka stappen we op de bus naar Singapore. In tegenstelling tot vrijwel alle andere grote steden die we gezien hebben is Singapore schoon, super groen en overzichtelijk. Sprankelende straten, futuristische gebouwen, en veel aandacht voor de openbare ruimte. Zelfs Little India is schoon, de Indiers kunne het dus toch!

Na drie dagen Singapore landen we in Jakarta. Hier woont Iwa, een Indonesische vriend van me waar ik in 2006 mee heb gewerkt op Java. We kunnen bij zijn ouders overnachten in een groot huis met bedienden in één van de beste wijken van Jakarta tussen de ambassades. Het was erg leuk en vaak verassend om een paar dagen bij deze (islamitische) familie te blijven. Heerlijk gegeten und mein steinkohlen Deutsch geoefend met Iwa's vader.
Jakarta is heet en niet echt een mooie stad te noemen dus we gaan nog twee dagen de koele bergen in bij Cibodas. Het dorpje is één groot tuincentrum, overal staan planten en bomen voor de verkoop aan de kant van de weg. In de botanische tuin glijden kinderen op een bananenblad van de grasheuvels af. We slapen bij Freddy's homestay, een indonesier van 74 lentes jong die nog steeds erg goed Nederlands spreekt. Zijn vrouw kookt heerlijk; de gado-gado en een dikke pannenkoek pisang geven genoeg energie voor een klim naar een waterval en de hotsprings bij de vulkaan.
Terug in Jakarta maken we nog één keer gebruik van de gastvrijheid van Iwa's familie, we worden door hun chauffeur (met chauffeurs uniform!) naar de busterminal gebracht om door te gaan naar het vliegveld voor onze vlucht naar Padang, op weg naar Sumatra! Is het een 'White Tiger?' (van het gelijknamige boek) vragen we ons af. We rijden van Padang direct door naar Bukittinggi, deze chauffeur rijdt wel erg onbenullig hard in zijn bestelbusje: 'Hati hati mister, Orang mini!

Jeroen O

Was vet zeker om daar te surfen? Hier zijn de golven laag, bruin en koud dus geniet er maar van. Surfs up mate :-)