anderhalf jaar zomer

Tijdreizen in Myanmar

We zijn terug in Bangkok na een maand reizen in fantastisch Myanmar.
Bangkok smiles, maar de glimlach van de Birmezen is groter :). Het land en vooral de mensen hebben erg veel indruk op ons gemaakt. We hebben trekkings gedaan en geslapen bij de mensen thuis boven de koeien in bamboe-huizen en in een klooster. Kraaiende hanen of chantende jonge monniken maakten ons 's ochtends wakker rond de klok van 5.
Met een paar Birmeze woorden, geleerd van onze gids Min Min, konden we een onweerstaanbare tandenloze glimlach tevoorschijn toveren bij de mensen.

Mingala ba!

________________________________________________________

Intermezzo II

20012011
De teashop. We drinken chinese thee, eten samosa's en krijgen daar munt, limoen, kleine groene pepers en ui bij. Het zoemt van de mensenstemmen die onverstaanbaar myanmar spreken. Bespreken ze de politiek, het eten, hun werk, of die twee blanken bij hun in de theeshop? Mannen in paso's en vrouwen met thanaka op hun gezichten. De bedienden sjouwen grote fluitketels rond met heet water en vullen hier en daar de thermoskannen bij die op de tafels staan. Tjesutembade! Een bananenpannenkoek die glinsterd van het vet wordt op tafel gezet. De jongen die hem serveerd is een jaar of 15. Schuchter maar nieuwsgierig, soms een paar woorden engels. Hij laat zien hoe een paso wordt gedragen, maar het gaat te snel.
Alledaagse handelingen.
De pannenkoek is knapperig en smaakt zoet door de warme, kleverige banaan.
Onder elke tafel staat een spuugbak met rode drap, die uit de monden van de betelnutkauwende mannen in de schalen gespuwd wordt. Rode tanden worden blootgegrijnst, behalve op de foto, dan vormen de lippen een rechte lijn. Jammer.

Alledaagse handelingen: De was.
Vrouwen slaan de kleding hard tegen een platte steen aan de waterkant en baden zelf ook, zich beschermend met een longi die tegen hun natte lichamen plakt en de contouren verhult.
De waslijn is een van de belangrijkste items die we op reis hebben gekocht. Een wasbak of douche is onze rivier.
Thanaka wordt aangebracht. Een stuk sandle wood wordt samen met een klein beetje water over een stenen schijf geschuurd. Een gele substantie blijft over. Eerst wordt het hele gezicht met een dunne laag geel ingesmeerd. Daarna wordt een dikke laag geel decoratief op wangen, voorhoofd, neus en kin gesmeerd, naar keuze, maar altijd de wangen. Met een borsteltje worden er dunnen lijnen in de thanaka gezet. Een smalle streep van jukbenen tot aan de oren, een ingevulde cirkel op de wangen of in de vorm van een blaadje, de nerven duidelijk herkenbaar. Mengele lade. Mooie vrouwen. Mooie huid. Het geel droogt op en lijkt bijna licht te geven op hun donkere huid en tegen hun zwarte haar. Het haar dat vaak zo lang is dat het de billen raakt wordt gekamd, opgedraaid en met dezelfde kam vastgezet.
De thanaka voelt strak als een masker en door al het gelach komen er kleine scheurtjes in. Ik voel langs mijn wangen, het is ruw, maar straks zijn mijn wangen zacht en heeft het de zon tegengehouden. Een stuk sandle wood krijg ik van de hoofdmonnik mee als kado.
Thuis maar een uitproberen, introduceren?

Na het werk spelen de mannen op straat met een gevlochten rieten bal. Zo lang mogelijk hoog houden en overspelen. Hun paso's zijn omhoog gevouwen tot shorts zodat ze vrij kunnen bewegen. Gladde gespierde benen, geen grammetje vet, altijd in beweging.
Op het meer worden kano's geroeid met de benen. Balans. Evenwicht. Een been stabiel op het einden van de boot, de ander gedraaid rond een peddel waarmee achtjes in het water worden gedraaid. De armen zijn bezig met het ophalen van de visnetten. Geen wonder in een land van meditatie en Boedhisme.
Alledaags leven in Myanmar.

Marloes

Wauw! Adembenemend mooi lijkt me dat!

Ik mail jullie straks even. Heb foto's gemaakt van Lune en Cas in hun Nepaleze pakjes! Enorm bedankt!
Ik ben benieuwd naar de foto's van jullie. Heel veel plezier nog. Waar gaan jullie nu naartoe?

Liefs zus

mama

Heb weer ontzettend genoten van jullie prachtige verhalen en foto's. Geniet maar van alles wat nog komen gaat!
Kus,

papa en mama.

Bruno

Wat een vette foto's! Bagan ziet er echt wel magisch uit.

Groeten vanuit Valfrejus

Pa en ma Wilens

wat een prachtige verhalen jullie maken wat mee schitterend.
Erg fijn dat we jullie via skype hebben gesproken en gezien
Knuffels van ons.

eva

prachtige foto's, heel mooi! wat een tijd hebben jullie.
Liefs eef

Anouk

Had ik al gezegd dat ik jaloers ben?

Waanzinnige foto's weer en een mooi reisverslag!

Laatste roddel: Milan gaat trouwen en wordt papa... (maar misschien mag niemand dat weten :-)). Richard is dj op de bruiloft. Leuk he?

Geniet!

x

Caro

Wat een timing, ik werp een blik op jullie blog en er is net weer ee nieuw verhaal; heerlijk om te lezen! De foto's heb ik nog niet bekeken, ga ik zo doen, maar die zullen vast ook geweldig zijn.
Wij vertrekken vrijdag naar Denver en Miami, ook leuk :)

ps. jullie zijn 5 maart vast nog niet terug he?

enjoy! xx

Anita en de mannen

Mooi verhaal, prachtige fotos!

Richard (De Viersprong)

Natuurlijk blijven we jullie steeds volgen en natuurlijk vinden we het allemaal nog steeds geweldig wat jullie doen. De fotoreportage...de beamer staat klaar in het koetshuis en de zaal is vol, laat maar komen!
Geniet, geniet, geniet en blijf vooral genieten!

Jeroen O

Hoi,

Bedankt voor de bijna gedichte verhaaltjes. Ben ik toch een beetje op vakantie. En leuk dat je je kleren in de rivier kan wassen :-)

Gr Jeroen

Rutger

Weer eens een kijkje genomen op jullie weblog, ziet er geweldig cool uit. Ben een en al oor als jullie terugkomen!

Enjoy!
Rutger

Marieke

Hoi!
Heel mooi hoe jullie alles beschrijven, een fijn soort dichtvorm, heerlijk om te lezen! De foto's zijn ook prachtig!

Liefs!
Marieke