anderhalf jaar zomer

Sterren in Mumbai en zon in Goa

Mumbai

Vanuit Kathmandu vliegen we naar Mumbai, stad van Slumdog milionair, stad met evenveel inwoners als Nederland! We vliegen met Jetair en en daar willen we nog wel een keertje mee; veel beenruimte, koud bier en goede films. Een paar uur later landen we, maar voor we daadwerkelijk onze tassen kunnen halen moeten we eerst nog langs negen snorren zien te komen van de immigratie dienst. Onze double entry visa's geven problemen. Er blijkt de regel te bestaan dat je minstens twee maanden uit India moet zijn geweest voordat je er weer in mag..oei..en wij zijn maar een maand en een dag in Nepal geweest. Gelukkig hoeven we alleen een extra formulier in te vullen en krijgen we geen boete aan de kont, vriendelijk lachen naar de snorren en een uurtje later kunnen we onze tassen halen die eenzaam rondjes draaien op de bagageband.

De lucht is warm en vochtig, 32C, maar goed ook, Kathmandu werd wel wat kil, hoewel..vergeleken met de -5C in Nederland mogen we niet klagen! En nu maar hopen dat we niet terug hoeven te vliegen voor de Elfstedentocht!
Eerste indruk Mumbai: Overzichtelijk, relatief schoon, veel minder hectisch dan Delhi, maar goed we zijn ook wel wat gewend ondertussen. Op zoek naar een hotel in Colaba!

De eerste dag in Mumbai maken we een stadswandeling langs grote Victoriaanse gebouwen. de Universteit is een prachtig gebouw met een erg mooie tuin rondom, helaas mogen we hier niet naar binnen, we worden teruggesissssst door de bewakers. Dan gaan we maar een spelletje Cricket kijken in het naastgelegen park.
'Hoor wie klopt daar kind'ren, hoor wie klopt daar kind'ren, hoor wie klopt daar zachtjes tegen onze kamerdeur?' Voor de deur staat een jongeman met grote grijns en vraagt of we de volgende dag willen figureren in een Bollywood film. Die kans laten we niet aan onze neuzen voorbij gaan en de volgende ochtend stappen we met nog 15 andere europeanen in de bus op weg naar de Studio's! Supergrappig!

Bollywood here we come!

De studio's zien er door onze ogen vervallen uit en buiten ligt materiaal voor de sets en rekwisieten. Dan komen er een vijftal blondines de trap af gelopen in geweldige glitterjurkjes die van ellende bijna uit elkaar vallen, dit blijken danseressen te zijn uit met name de UK. De meisjes doen dit werk in India voor een half jaar via een boekingsbureau om daarna weer ergens anders te gaan dansen. Zo te zien hebben ze super veel lol met elkaar en de danspasjes, die ter plekke worden voorgedaan door hun Indische choreograaf en ingestudeerd. De setting waarin in wij gaan figureren (lees stilstaan aan de bar van 10 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds) is een nachtclub. Vandaag wordt een muziekclip met danseressen opgenomen die waarschijnlijk aan het begin of eind van de film gemonteerd gaat worden. In en rond de studio is het een grote chaos. Iedereen loopt in en uit, de regisseur heeft een microfoon zodat hij boven het geschreeuw van de anderen, One, Two, Three kan roepen en Taking! en af en toe wordt er een zwerfhond uitgeschopt.

Hoewel alles tergend langzaam gaat is het wel erg leuk om dit een keer in ons leven mee te maken, want vaker wil je dit echt niet doen. Alles is over de top, te veel glitters, zwoele blikken, te vieze strakke leren pakken (voor de mannen, niet de vrouwen..) en te harde muziek. Wat er precies van ons verwacht wordt is onduidelijk. Ach, wat maakt ons het uit? Boekje lezen, potje Shithead spelen en dan weer 'hard' aan de slag: Zitten op een barkruk. Plots worden we zonder bedankje van de regisseur door onze headhunter weer op de bus gezet waar we ons verdiende loon van 500Rp per persoon uitgekeerd krijgen. Al met al een zeer geslaagde dag waar we graag een dagje Mumbai bekijken voor op hebben gegeven!

Alle lezers opgelet! Voor wie ons wil zien schitteren in deze film: MOST WELCOME en komt waarschijnlijk uit in Bangladesh.

Chillen met die billen in Goa

Vanuit de filmstudio's in Mumbai reizen we de volgende ochtend vroeg met de trein naar Anjuna, Goa. Een lange reis van 13 uur. Het strand van Anjuna is rotsig en verderop is wel een zandstrand, als we vragen of het ver lopen is dan zegt onze gastvrouw: 'for you,..yes, half an hour' Ooohhhh dat is niet ver! Even scheppen we op over onze trekking in het Annapurna gebergte.

Bij ons guest house huren we een scooter voor een paar dagen zodat we van strand naar strand en naar Panjim kunnen brommen in Noord Goa. We komen onderweg heel veel lieve witte kerkjes tegen die uit de tijd van de Portugeze kolonisatie stammen. Hier in Goa zijn de mensen niet bang voor kleur; de huizen zijn in de mooiste kleuren geschilderd en wij raken weer eens geinspireerd voor ons nieuwe huis straks in Nederland. De tempels lijken soms net taartjes met die gekke toefjes/ torentjes er bovenop.

Vanuit Anjuna gaan we verder met de bus naar Agonda dat in het zuiden van Goa ligt. We slapen in een heel fijn huisje met mooie gebloemde tegels en een heerlijk dikke matras op nog geen minuut lopen van het strand, jahaha, het leven is goed!! Beetje zwemmen in zee, scooteren, boekje lezen en plannen smeden voor de rest van onze reis in Zuid India.................